Csendes tragédia fenyegeti gyermekeinket, de tehetünk ellene!

Victora Prooday neves kanadai nevelési szakértő, aki blogot vezet YourOT néven. Blogján egy éve hosszas bejegyzést közölt, mely a következő megállapítást teszi: „Csendes tragédia bontakozik ki a szemünk előtt az otthonainkban, és a legnagyobb kincseinket – gyermekeinket – fenyegeti.”

„Foglalkozási terapeutaként több száz gyermekkel és családdal végzett munkám során a saját szemem előtt bontakozott ki ezt a tragédia. Bátran beszélj olyan tanárokkal és szakértőkkel, akik legalább 15 éve dolgoznak a szakmában! Az enyémhez hasonló panaszokat fogsz hallani tőlük. Az elmúlt 15 évben a kutatók egyre nagyobb mértékben látták növekedni a mentális betegségek arányát a gyermekek között, amely mára »járványos méreteket« öltött”.

A mai gyermekeket „az egészséges gyerekkor alapjaitól” fosztják meg

A Prooday által idézett statisztikák szerint a helyzet ijesztő, és a szerző itt nem a született rendellenességekről beszél. Ötből egy gyermek lelki betegségekkel küszködik. A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) 43%-kal nőtt. A kamaszkori depresszió 37%-kal emelkedett, illetve a 10-14 éves gyermekek között az öngyilkossági ráta 100%-kal nőtt meg! Prooday meggyőződése, hogy nem a diagnosztizálás kiterjedéséről, illetve az iskolarendszerről van szó. Helyette úgy véli, hogy a jelenlegi környezet és társadalom „átírja a gyermekek agyát”, és „nehézségeket teremt a mindennapi életben”.

Meggyőződése, hogy mai gyermekeket „az egészséges gyerekkor alapjaitól” fosztják meg, amelyek a következők:

  • érzelmileg jelenlevő szülők
  • egyértelmű határok és nevelés
  • felelősség
  • kiegyensúlyozott táplálkozás
  • elegendő alvás
  • szabadban való mozgás
  • kreatív játék
  • társasági érintkezés

Ehelyett a gyermekek úgy élnek, hogy

  • mindent megengednek nekik;
  • nem alszanak eleget, és nem táplálkoznak helyesen;
  • négy fal között élik az életüket;
  • a „minden kijár” elve érvényesül a „felelősség” helyett;
  • folyamatos ingerek érik őket;
  • mindent azonnal megkapnak;
  • a digitális világ számukra „technikai bébiszitterként” funkcionál.

Utóbbival arra célozhat, hogy az okostelefonok, táblagépek folyamatosan a gyerekek mellett vannak, illetve a kezükben.

Cikkajánló: Elmagányosodó fiatalok. Van megoldás, és nem üzleti

Mit lehet tenni?

A szerző megoldásokkal is előáll, melyeket saját pontokba szedve közlünk. Az első sor tanács a szülői feladatokra vonatkozik:

1. Prooday meggyőződése, hogy javíthat a helyzeten, ha egy szülő a felelősségre és függetlenségre neveli gyermekét.
2. Nem szabad túlságosan óvni a gyereket a kisebb sikertelenségektől. Ez ugyanis megtaníthatja a gyereknek, hogy később leküzdje az élet nagyobb nehézségeit. Példaként felhozza, ne pakoljuk be a gyerek táskáját, ne vigyük a csomagját, és hámozzuk meg a banánt egy ötévesnek. „Tanítsuk meg nekik a képességeket ahelyett, hogy megcsináljuk helyettük!”
3. Le kell fektetni a határokat: bátran mondjunk nemet, ha kell!

Ezt technikai, gyakorlati tanácsok követik:

1. Prooday azt is írja, hogy oda kell figyelni a gyermekek egészséges táplálkozására.
2. Ne vegyük körül gyermekünket állandóan technikával, hogy addig se unatkozzon!
3. Ne a telefonon lógjunk, mert ez rossz példát mutat. Inkább a gyermekünkkel beszélgessünk.
4. Korlátozzuk a kütyük használatát! Mutassunk jó példát!
5. Ne szoktassuk rá a gyereket, hogy azonnal mindent megkap. A szakértő szerint szintúgy fontos, hogy ne a szülő legyen a gyermek „szórakoztató brigádja”, és legfőképpen ne digitális eszközökkel kösse le a figyelmét! Ne használja a kütyüket étkezés alatt, vagy családi program közben. A legfontosabb, hogy a szülők érzelmileg is jelen legyenek a gyermek számára.
6. Fontos a gyereknek feladatokat adni, melyek felelősségtudatra, önállóságra, empátiára nevelik!

Cikkajánló: Rajtunk múlik, hogy „digitális árvákká” válnak, vagy sem!

Ezen kívül szükséges a szülők érzelmi jelenlétét is növelni. A szerző szerint:

1. Legyünk elérhetőek gyermekünk számára, ne csak fizikálisan, de emocionálisan is. Tanítsuk meg gyermekünknek, mik is azok a szociális készségek!
2. Tanítsuk meg gyermekünknek, hogyan birkózzon meg a haraggal és az ingerültséggel!
3. Tanítsuk meg gyermekünket kezet fogni, helyet átadni, megosztani valamit, együtt érezni, illetve megfelelően viselkedni az asztalnál, vagy beszélgetés közben.
4. Tartsuk vele az érzelmi kapcsolatot: nevessünk rá, pusziljuk meg, csiklandozzuk meg, olvassunk neki, táncoljunk és ugráljunk vele, kússzunk-másszunk együtt.

V. L. B.

Fotók: Pexels on Pixabay.com

carol_austin1 on Pixabay.com

civilhetes on Pixabay.com

Küldés
Hozzászólások (0)
Nincsenek hozzászólások
A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez (cookie-kal) gyűjt információkat. Ha nem engedélyezi őket, számítógépe böngészőjében bármikor beállíthatja a tiltásukat / eltávolításukat. További információk